Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Alles over Personal Branding Fotografie: wat, waarom, hoe?

Personal Branding (fotografie), een term die je overal hoort. Het is in een paar jaar tijd enorm populair geworden. Ik ben me ook in een korte tijd gaan focussen op Personal Branding Fotografie. Maar wat is het? En waarom is het belangrijk? En hoe werkt zo’n Personal Branding shoot?

Wat is Personal Branding fotografie?

Wat is Personal Branding fotografie? Voor mij is Personal Branding het gezicht achter de onderneming laten zien. Wie ben jij als als persoon én als ondernemer? In Branding komt het woord brand terug, wat letterlijk de Engelse vertaling is van het woord merk. 

Je zou dus kunnen zeggen: het is jouw persoonlijke merk op de foto. Personal branding is er dan ook voor ondernemers die zichzelf willen laten zien. Vaak zelfstandig ondernemers, maar ook geschikt als je met een klein team werkt. Geschikt voor o.a. coaches, adviseurs, sprekers.

Maar eigenlijk wil een klant bij vrijwel elk beroep en elke branche wel weten wie het gezicht is achter de onderneming! 

Met zulke foto’s laat je zien wat jou anders maakt dan de rest, laat je een bepaalde indruk achter (zodat je blijft hangen bij mensen) en maak je connectie met jouw doelgroep. 

Personal branding gaat overigens verder dan alleen fotografie, maar foto’s zijn een belangrijk onderdeel. Want, naast video, is fotografie dé manier om letterlijk het gezicht van een bedrijf te laten zien!

Waarom is personal branding belangrijk?

Hoe zorg je dat je jouw doelgroep bereikt en dat zij niet naar de concurrent gaan? Niet alleen met een goede website of met veel volgers op Instagram, maar ook met professionele foto’s. Want jouw foto’s zijn eigenlijk een onderdeel van jouw online aanwezigheid. 

En foto’s zijn vaak het eerste wat een potentiële klant van jou ziet. In die split second kan je blijven hangen of toch niet die gewenste indruk achter laten. De juiste foto kan het verschil maken! Tevens kan je hiermee jouw professionaliteit laten zien.

Wil jij high-end klanten aanspreken? Dan moeten de foto’s wel matchen. 

Massuus in beeld

Susanne van Massuus staat op de foto’s van dit artikel. Ze geeft Ayurvedische massagetherapie en is Ayurveda Health en Detox Coach.

Susanne weet hoe belangrijk goede foto’s zijn. In haar vakgebied is het belangrijk om vertrouwen te wekken, maar ook het laten zien van haar expertise en professionaliteit.

Bij Susanne ben je op een veilige plek, heeft ze aandacht aan je en helpt je echt verder. Dat is wat we naar voren hebben willen brengen tijdens deze shoot. Daarom hebben we een portret shoot gedaan én een fotoshoot waarin ik haar werkwijze in beeld heb gebracht.

Deze foto’s zet ze in op haar website, social media en nieuwsbrieven. Een grote diversiteit aan beelden waarbij een verhaal verteld kan worden.

Overigens kan ik uit eigen ervaring zeggen dat het ook nog eens echt een aanrader is om zo’n massage bij Susanne te boeken! 

Waarop moet ik letten voor een succesvol personal branding fotoshoot?

Ga je op zoek naar een passende fotograaf voor jouw foto’s? Dan is het allereerst belangrijk dat de stijl van de fotograaf jou aanspreekt. Dit klinkt logisch, maar elke fotograaf heeft zijn eigen stijl en hier is hij of zij het beste in. Je moet dus meteen aangesproken worden door de foto’s van die fotograaf!

Ten tweede is het belangrijk om te kijken wat je nodig hebt. Plaats jij wekelijks nieuwe content? Dan is het fijn als je meerdere outfits kan aandoen tijdens een shoot. Anders plaats je continue dezelfde soort foto – dat gaat jouw doelgroep ook opmerken. Maar denk ook aan vragen als hoeveel foto’s krijg je en is het mogelijk om extra foto’s bij te bestellen? 

Vergis je overigens niet in de werkwijze. Die is per fotograaf verschillend. De ene fotograaf heeft 4 uur nodig voor 5 outfit setjes. Ik doe minimaal 5 outfit wissels in 1 uur. Dat zegt niks over de kwaliteit. Wel iets over de tijd die je kwijt bent.

Daarbij merk ik altijd aan mijn klanten dat 1,5 uur shooten vaak meer dan genoeg is. Daarna verlies je energie en focus en dat zie je terug in de foto’s. 

Als fotograaf denk ik ook altijd graag mee met de invulling van de shoot:

  • Waarvoor ga je de beelden gebruiken?
  • Wat wil je uitstralen?
  • Welke locatie is passend?
  • Wil je werken met figuranten om jouw werkwijze nog beter uit te beelden?

Het is belangrijk om te bepalen voor jezelf waar jij behoefte aan hebt. 

“Een van de grootste frustratie van webdesigners is slechte foto’s! Goede foto’s versterken je website én je verhaal.”

Meer dan alleen portretten

Personal Branding fotografie is vorm te geven op een manier die bij jou past. Dit kunnen prachtige portretten zijn, wat vaak al meer dan genoeg is.

Maar soms is het fijn om jouw werkwijze ook in foto’s weer te geven. Als coach laat je bijvoorbeeld een coach sessie zien of als masseur een massage. Zo laat je zien wat een klant kan verwachten en hoe jij te werk gaat. Een totaalbeeld van wie jij bent en wat je doet. Dat wekt vertrouwen. 

Het belang van goede foto’s voor je website

Naast dat we steeds meer foto’s op social media gaan inzetten als ondernemer, zijn foto’s op een website ook van groot belang. Goede foto’s versterken het design en het verhaal.

Design en foto’s gaan hand in hand en zijn onmisbaar. Eén van de grootste frustraties van webdesigners zijn slechte foto’s! Ze kunnen een design echt maken of breken. 

En daarmee spreek ik uit eigen ervaring. Samen met mijn zus Linsey maken wij websites op maat voor ondernemers.

Linsey is webdeveloper en doet het design & de techniek en ik verzorg vaak de foto’s. Zo zetten we een consistente stijl neer en ik weet wat Linsey nodig heeft qua foto’s voor de website. 

Daarnaast laten foto’s op jouw website zien hoe jij werkt en wie jij bent. Want vrijwel elke klant wil weten; wie zit er achter het bedrijf? Krijg ik een goed gevoel bij diegene, is diegene te vertrouwen? Stockfoto’s, geen foto’s of slechte foto’s kunnen een bezoeker zelfs wegjagen. 

Jouw eigen beeldbank

Veel van mijn klanten komen vaker terug voor foto’s. Zo creëer je een beeldbank met veel diversiteit en kan je afwisselen met jouw content. Op die manier blijf je de aandacht van jouw potentiële klanten en volgers trekken. 

Diversiteit is hierbij belangrijk en dat creëer je met de juiste locatie, verschillende outfits en afwisseling in settings. Ik wissel close-up beelden af met beelden van veraf. Ik help je bij de poses en denk mee met de settings.

Elke 2 maanden regel ik nieuwe locaties zodat je alleen maar jouw tijdslot hoeft te boeken en in zo’n 1,5 uur maken we veel mooie beelden. Visagie is optioneel, om het nog meer af te maken. En wil je styling advies vooraf? Ook daar kan iemand je bij helpen. 

Na de Personal Branding fotoshoot

Na de shoot kan je zelf kiezen welke foto’s je bewerkt wilt hebben. Dit kan je makkelijk aangeven in een online privé gallery. Die foto’s bewerk ik voor je. Wil je niet zelf kiezen? Dan kies ik voor je. En wil je meer foto’s? Je kan direct, of op een later moment, altijd meer foto’s kiezen. 

Ik zorg voor een mooie bewerking van hoge kwaliteit. Je krijgt de foto’s in hoge resolutie in kleur én zwart/wit. En indien gewenst lever ik de foto’s aan in website resolutie met een bestandsnaam die SEO technisch in orde is. 

Wil jij ook een personal branding fotoshoot?

Home » Blog » Alles over Personal Branding Fotografie: wat, waarom, hoe?