De meeste fotografen verdienen te weinig. De reden? Business coach Fiona Chandler van Best Case Scenario deelt haar advies over waarde en prijzen.
De val van veel werken voor weinig geld
Eind 2021 heb ik (Mandy, fotograaf) het The Right Choice traject gevolgd bij Fiona waar ik veel waardevolle lessen geleerd heb.
Ik had een pittig 1,5 jaar gehad door corona omdat veel bruiloften waren weggevallen. Maar ik was in de tussentijd wel blijven investeren in mijn website en onderneming. Daardoor had ik het na de lockdown opeens ontzettend druk. Te druk. Ik kon de vraag niet meer aan.
En het voelde niet meer juist, ik voelde dat er meer mogelijk was. Niet meer 60 uur per week werken voor een oké salaris.
Ik ging met Fiona aan de slag en de afgelopen maanden is er ontzettend veel veranderd. Het is echt mogelijk om meer te verdienen met minder werk.
Maar hoe? We vroegen Fiona of ze haar inzicht ook met onze academy zou willen delen. Want ik geloof dat we als fotografen echt wel meer achter onze prijzen mogen gaan staan! Haar advies lees je hieronder:
Wie is Fiona Chandler?
Fiona is life en business coach. Ze runt Best Case Scenario waarmee ze ondernemers helpt om het leven en bedrijf te creëren waar ze van dromen.
Met haar The Right Choice coachingstraject ga je 6 maanden lang de diepte in. Je gaat jouw persoonlijke processen en patronen aankijken en loslaten wat je niet meer dient. Of beter gezegd: wat je tegenhoudt om naar het volgende level in je business te gaan.
Fiona aan het woord…
De reden dat de meeste fotografen te weinig verdienen (en hoe jij het anders kan doen)
De meeste fotografen werken hard. En verdienen weinig.
Hier zijn 3 redenen voor:
- Ze denken in uurloon in plaats van de waarde die ze leveren.
- Ze vergelijken zichzelf met andere fotografen.
- Ze denken (alleen) als fotograaf en niet als ondernemer.
Denken in uurloon betekent vaak dat je zo’n 100 à 200 euro per uur vraagt voor het daadwerkelijke fotograferen. Dat lijkt een prima uurloon. Maar tel hier de tijd die je met voorbereiden, nabewerken en opleveren bezig bent bij op en je komt niet hoger uit dan wat iemand in de supermarkt verdient.
En als je jezelf met andere fotografen vergelijkt, zal je ongeveer ditzelfde bedrag vragen. Maar je wilt niet denken in uurloon. Je wilt denken in de waarde die je levert.
Als fotograaf lever je oneindig veel waarde. Op een trouwdag leg je het belangrijkste moment in iemands leven vast. En tijdens een business shoot help jij iemand zijn of haar droomklanten aantrekken, bijvoorbeeld.
Kan jij zien wat je werkelijk levert?
Kan jij zien hoe belangrijk je werk is?
Onthoud dit:
Hoe meer waarde je levert, hoe blijer je je klant maakt. En hoe meer je daar ook voor mag vragen.
Dit is hoe een ondernemer denkt. Dit is hoe jij mag denken.
Voor nu heb ik 2 vragen voor je, zodat je meer als ondernemer gaat denken.
Vraag 1: Hoe kan jij meer waarde leveren als fotograaf?
Je levert meer waarde door je klant te ontzorgen.
Dat doe je bijvoorbeeld door zelf de locatie te regelen bij een branding shoot, zodat de klant hier niet over hoeft na te denken.
Je levert meer waarde door duidelijkheid en overzicht te creëren.
Dat doe je bijvoorbeeld door een compleet pakket aan te bieden waarin duidelijk staat wat je allemaal biedt en voor welke prijs, zodat de klant niet hoeft na te denken over eventuele extra kosten.
Vraag 2: Welke klant kan jij veel waarde geven (en wil hiervoor graag betalen)?
Gevestigde ondernemers hebben meer budget en zijn bereid meer te betalen voor een branding shoot dan startende ondernemers. Gevestigde ondernemers hebben minder tijd, waardoor hun behoefte aan duidelijkheid en overzicht en om ontzorgd te worden groter is.
En een stel dat een extravagante bruiloft viert met alles erop en eraan, wil met alle liefde betalen voor iemand die deze dag perfect kan vastleggen.
Nu weet je het.
Stop dus met jezelf vergelijken en focus op jezelf.
Leer denken in waarde.
Leer denken als ondernemer.
En wordt de fotograaf die het anders doet.