Personal Branding fotografie kun je niet alleen gebruiken voor je social content, maar ook voor je website. Goede foto’s voor je website zijn belangrijk.
Samen met mijn zus Linsey, verzorg ik websites op maat voor ondernemers. Dit doen wij vanuit ons bedrijf Brander & Brander. Waar ik mij ontferm over het content gedeelte, zorgt Linsey o.a. voor het webdesign en de techniek.
En nu kan ik als fotograaf wel vertellen hoe belangrijk professionele foto’s zijn, maar hoe is dit vanuit het standpunt van een webdeveloper? Wat voegen goede foto’s toe aan een website? Waarop moet je letten?
Ik besloot het Linsey te vragen en haar antwoorden vind je hieronder.
Interview: “Beeld is enorm belangrijk om vertrouwen te kweken bij bezoekers.”
Wie ben je en wat doe je?
“Mijn naam is Linsey Brander en ik ben webdeveloper en webdesigner. Dit betekent dat ik websites codeer en ontwerp. En natuurlijk ben ik ook jouw kleine zus – in leeftijd tenminste, niet in lengte (haha). Sinds een paar jaar maken we samen websites voor ondernemers. Daarin neem ik ook het stuk user experience en SEO (hoger ranken in Google) mee.”
Waarom ben je websites gaan maken?
“Ik heb altijd van talen leren gehouden en mijn oorspronkelijke plan was dan ook om vertaler te worden. Maar vertalen blijft altijd een benadering en dat gaf me te weinig voldoening. Ik heb mijn master afgerond maar was al wel gaan rondkijken wat me dan wel leuk leek.
Ik was altijd al benieuwd naar hoe websites werken achter de schermen dus ik experimenteerde met een paar hele simpele webpagina’s in HTML en CSS. Ik vond het fascinerend! Je creëert echt iets. Het is geen benadering: stop ABC erin en XYZ komt eruit.
Websites bestaan vooral uit code en die worden geschreven in verschillende programmeertalen, dus zo ben ik uiteindelijk toch nog met taal bezig. En het feit dat ik coderen met ontwerpen kan afwisselen, zorgt ervoor dat het nooit verveelt.”
Hoe is de samenwerking met mij?
“Super fijn! Als zussen kennen we elkaar natuurlijk door en door, dus het gaat praktisch vanzelf. We zijn op veel punten totaal verschillend, maar we hebben wel dezelfde drive om iets moois en professioneel neer te zetten.
Omdat we op verschillende manieren werken naar hetzelfde resultaat toewerken vullen we elkaar goed aan. Jij bent bijvoorbeeld meer van het “gewoon doen en proberen”, terwijl ik liever dingen eerst goed uitpluis en afwerk. Die balans zorgt ervoor dat we snel stappen kunnen zetten zonder dingen af te raffelen.”
Hoe belangrijk zijn foto’s voor een website?
“Beeld is enorm belangrijk om vertrouwen te kweken bij bezoekers. Zonder vertrouwen geen klant. Als je fysieke producten verkoopt, willen mensen dat product natuurlijk eerst kunnen zien, maar foto’s van jezelf zijn ook belangrijk, zeker als jij een dienst verkoopt.
Jij vormt eigenlijk onderdeel van je dienst, want mensen vragen zich af: ‘Wie zit er achter het bedrijf? Krijg ik een goed gevoel bij iemand? Is hij of zij te vertrouwen?’ Foto’s die speciaal van en voor jou gemaakt zijn, maken jouw website persoonlijker en stellen bezoekers gerust.”
Met wat voor foto’s werk jij graag?
“Variatie is fijn. Dus niet alleen portretten, maar ook iemands werkwijze op beeld hebben. Dan kan ik de foto’s gebruiken om de webteksten te ondersteunen en de boodschap over te brengen.
Zo hebben we laatst voor een stijlcoach een website mogen maken. Tijdens de fotoshoot hebben jullie ook de werkwijze, zoals een kleur- en kastanalyse, in scène gezet met een figurant. Die foto’s maken het gelijk een stuk visueler voor een potentiële klant.”
Wat is je grootste ergernis met betrekking tot foto’s voor het ontwerpen van een website?
“Foto’s die zelf snel in de achtertuin op iemands smartphone gemaakt zijn. Of stockfoto’s die mensen bij elkaar gesprokkeld hebben zonder enige eenheid qua stijl. Dat nekt een website.
Ik kan wel het mooiste webdesign ooit maken, maar met slechte fotografie komt een website gewoon onprofessioneel en onbetrouwbaar over. Je ziet dat de ondernemer het blijkbaar allemaal niet de moeite waard vond. Dat wil je niet uitstralen, want een potentiële klant moet juist voelen dat jij ze serieus neemt.
En meer praktisch gezien is het lastig werken als de foto’s te klein zijn en als ze allemaal staand of allemaal liggend zijn. Dat limiteert me in hoe ik de foto’s in een webdesign kan gebruiken. Ik ben stiekem verwend geraakt door Mandy haar fotografie (haha).”
Heb je tips voor website foto’s?
“Zorg voor eenheid en bedenk van tevoren wat je wilt uitstralen, want dit beïnvloedt de locatiekeuze en kledingkeuze. Bedenk wat voor foto’s je nodig hebt, dus niet alleen staande beelden maar ook liggende, niet alleen close-up portretten maar ook sfeerbeelden. Denk na over welke kleuren gaan terugkomen in het webdesign en zorg dat het matcht of tenminste niet vloekt met de foto’s.
Als je totaal nog geen branding hebt, zou ik dat eerst regelen en daarna pas de fotoshoot. Die eenheid zal jouw website professioneler doen ogen.”
Waarop moet je letten voordat je een foto uploadt?
“Verklein de foto’s voordat je ze uploadt naar jouw website. Een fotograaf levert je misschien foto’s van 8 MB aan. Dat is ook nodig voor print, maar niet op een website. Je kunt ze prima verkleinen naar 2500 pixels breed en als JPG met 50% kwaliteit opslaan. Daarmee breng je de bestandsgrootte al snel tot 0.2-0.5 MB terug zonder dat het menselijke oog verschil ziet in scherpte. Dit is veel beter voor de laadsnelheid van een webpagina.
Denk ook aan de bestandsnaam. Meestal zet ik de bedrijfsnaam, de dienst en de locatie erin. Wanneer iemand dan bijvoorbeeld jouw bedrijfsnaam googelt, komen die foto’s in Google Images tevoorschijn.
Zo upload ik op onze website de foto’s niet als ‘foto-0004’ maar als ‘brander-en-brander-website-laten-maken-zeist-0004’. Je kunt dit trouwens ook in de alt-tekst doen i.p.v. in de bestandsnaam.”
Hoeveel foto’s heb je nodig voor een website?
“Dit ligt aan hoeveel pagina’s jouw website heeft en aan hoeveel tekst de pagina’s hebben, maar tenminste een stuk of twintig foto’s is fijn. Dan heb je opties en kun je variëren.”
Stockfoto’s vs branding foto’s, wat is jouw visie?
“Branding foto’s zijn essentieel naar mijn mening. Foto’s die speciaal van en voor jou gemaakt zijn, maken jouw website persoonlijker en stellen bezoekers gerust.
Waarbij een website vol stockfoto’s wantrouwen kan opwekken, zendt professionele fotografie de boodschap uit dat jij jouw werk en de bezoeker serieus neemt. Een keertje stockfoto’s gebruiken in een blog-bericht kan natuurlijk prima, maar ik zou ze zeker niet op je homepage gebruiken.”
Professionele foto’s vs eigen gemaakte foto’s, wat is jouw visie?
“Tenzij jij zelf fotograaf bent, zou ik echt voor professionele fotografie gaan. Iedereen kan tegenwoordig zelf foto’s maken, maar dat betekent nog niet dat je de techniek en denkwijze erachter beheerst. Je ziet het verschil tussen de fotografie van een leek en van een professional. Het licht klopt, de setting klopt, er is rust en eenheid, enzovoorts. Er is over nagedacht. Deze professionaliteit werkt door naar jouw website.”
Wil jij ook professionele foto’s? Of gebruik maken van onze beide expertises?
Wij verzorgen professionele websites op maat voor ondernemers.